تلفن

با گسترش اقتصاد و صنایع اقتصادی یکی از نیاز های ضروری شرکت ها، ارتباط تلفنی بین مدیران و پرسنل می باشد. در شرکت های بزرگ و یا شرکت های دارای چندین مجموعه گسترده، این راه ارتباطی جزء ضروری ترین زیرساخت های مورد نیاز به شمار می رود. حال باید کلیه پرسنل، یک خط جداگانه برای خود داشته باشند. خرید خطوط تلفن شهری برای کلیه افراد غیر منطقی به نظر میرسد و همچنین هزینه مکالمات تلفنی بین پرسنل می تواند سرسام آور باشد. این فناوری، ارتباط با کارمندان و حتی نیروهای در سطح شهر (کارپردازان) را فراهم کرده و میلیون ها تومان هزینه مکالمات بین پرسنل را به صفر می رساند. در ادامه راه کار های متناسب با نیازهای شما را پیشنهاد می دهیم:

 

معرفی تلفن های سانترال 

تلفن سانترال مانند یک مرکز مخابرات کوچکی است که در یک مجموعه یا شرکت برای کنترل و مدیریت ارتباط تلفنی بین پرسنل و اتاق های سازمان مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوت آن با مراکز تلفن شهری در این است که، این سیستم به صورت اختصاصی برای این سازمان اجرا و برنامه ریزی می شود و کلیه مکالمات تلفنی درون سازمان به صورت رایگان انجام می گردد.

 

تلفن سانترال برای چه شرکت هایی مناسب است؟

معمولا سیستم های سانترال برای مجموعه هایی که محیط کار آن ها بیشتر از یک قسمت یا اتاق است و تعداد نیروی آن شرکت بیش از دو نفر است و یا می خواهند از سیستم اپراتور گویا برای شرکت خود استفاده نمایند مورد استفاده قرار می گیرد.

 

تلفن سانترال چه ویژگی دارد و چه نیاز هایی را رفع می کند؟ 

مهمترین ویژگی تلفن سانترال ارتباط تلفنی رایگان بین پرسنل یک سازمان با مدیریت زمان بندی و محدودیت های قابل برنامه ریزی و به دنبال آن کاهش هزینه ها و صرفه جویی در خرید خطوط شهری و هزینه های آن می باشد. همچنین از اشغال بودن خطوط شرکت نیز جلوگیری می کند.

با استفاده از سیستم اپراتور گویا (دیزا) (disa) می توان ارتباط تلفنی مشتری های سازمان را مستقیما به کارمند مربوطه ارتباط داد و یا ارتباط تماس گیرندگان را با مدیران سازمان سازماندهی و بررسی کرد.

برخی از امکانات:

  • سیستم اپراتور گویا(disa)

  • صف انتظار 

  • امکان دایورت یک داخلی به داخلی دیگر و یا یک شماره شهری و یا موبایل

  • ایجاد کنفرانس تلفنی بین داخلی ها و خطوط شهری

  • محدودیت تماس های ورودی و خروجی

  • محدودیت در شماره گیری شهری، موبایل، خارج شهر، خارج از کشور و یا استثنا قرار دادن برخی از شماره ها

  • امکان ارتباط تلفنی بین دیگر مجموعه های سازمان به صورت داخلی در هر جای از دنیا

  • ارتباط تلفنی رایگان با موبایل پرسنل در هر جای از دنیا

  • قابلیت اتصال به آیفون و مکالمه از طریق تلفن با شخص پشت  درب سازمان و کنترل درب نفر رو یا کنترلی(ریلی-کرکره-جک و ...)

  • کنترل آسانسور از طریق تلفن سانترال

  • و هزاران امکانات متفاوت دیگر

تفاوت تلفن سانترال و voip:

سیستم ویپ(voip) و تلفن های سانترال اساس کار یکسانی داشته ولی در بستر های متفاوتی کار می کنند.

تلفن های سانترال با استفاده از کابل های زوجی تلفن به مرکز سانترال (pbx) متصل می شوند. حال آن که در سیستم ویپ این ارتباط از طریق بستر شبکه (کابلی یا وایرلس) و از طریق پروتکل tcp/ip انتقال اطلاعات صورت می گیرد.

تلفن های سانترال معمولی قابلیت ارتباط شبکه ای با دیگر مجموعه ها را نداشته و برای این ارتباط به سیستم ویپ یا تلفن های سانترال تحت شبکه نیاز است.

از نظر قیمت نیز سیستم های ویپ هزینه بیشتری نسبت به سانترال دارد.

اگر در سازمانی نیاز به ارتباط بین مجموعه های مختلف به صورت داخلی و یا ارتباط با تلفن همراه کارپردازان و یا پرسنل و مدیران به صورت داخلی نیاز باشد، عمدتا از تلفن های سانترال تحت شبکه استفاده می شود. به دلیل اینکه متناسب با شرایط می توان هزینه کمتری نسبت به سیستم ویپ برای این کار صرف کرد چرا که هم قابلیت تلفن های سانترال و هم قابلیت ویپ را دارا می باشند.

ویپ برای شما مناسب نیست اگر:

اگر شما در سازمان خود سیستم سانترال قدیمی داشته اید و بنا به دلایلی ماننده افزایش تعداد داخلی ها، استفاده از امکانات ویپ(voip)، استفاده از تلفن های نرم افزاری(soft phone)، قصد ارتقا و یا بروز کردن آن را دارید، با توجه به این که در کل سازمان بستر کابل کشی تلفن وجود دارد و اکثر پرسنل تلفن معمولی دارند استفاده از ویپ به تنهایی از نظر هزینه به نفع شما نخواهد بود، چرا که خرید تلفن آی پی(ip phone) برای کلیه پرسنل و هزینه بستر سازی شبکه برای شما بسیار هزینه بر خواهد شد.

راه کار مناسب برای این مشکل، استفاده از دستگاه های پر ظرفیت سانترال دارای قابلیت ویپ(سانترال های تحت شبکه) می باشد.

مراکز تلفن سانترال برای شما مناسب نیست اگر:

اگر شما یک مرکز تماس دارید و نیازمند این هستید که کلیه تلفن های شما نرم افزاری باشد و بر روی سیستم کامپیوتر اجرا شود و کلیه کارمندان شما دارای یک کد مجزا از پیش تعریف شده برای مشتری ها باشند و در پایان تماس بخواهید که مشتریان به نحوه پاسخگویی کارمند مربوطه امتیاز بدهد و همچنین اگر شما دارای مجموعه ای با دفاتر پراکنده در نقاط مختلف هستید که هر دفتر به تعداد کمی داخلی نیاز دارد (مثلا زیر پنج داخلی)، بهترین راه کار برای شما استفاده از سیستم ویپ خواهد بود و عملا مراکز سانترال برای شما مناسب نخواهند بود.

مثال:

فرض کنید یک شرکت تولیدی نساجی یا خودرو سازی که دارای کارخانجات و انبار های مختلف هستن و بعضا آن ها کیلومتر ها با هم فاصله دارند و نیازمند مکالمات تلفنی بین مجموعه ها هستند.

راه کار مناسب این شرکت ها، استفاده از مراکز سانترال تحت شبکه برای هر مجموعه هست. مثلا در مجموعه شماره یک، تعداد 50 داخلی مورد نیاز هست و تعدادی کارپرداز هم در بیرون از شرکت مشغول فعالیت هستند. pbx ما در این مجموعه با رنج شماره های 101 الی 150 خواهند بود.

در مجموعه دوم نیز یک pbx با تعدادی داخلی وجود دارد که فرضا رنج شماره های آن از 201 الی280 خواهند بود و در مجموعه سوم pbxی با رنج شماره های 300 به بالا خواهیم داشت. 

حال ما این سه مجموعه را میتوانیم از طریق تکنولوژی ویپ به یکدیگر متصل کنیم و ارتباط داخلی و خطوط شهری بین سه مجموعه را با مدیریت و اعمال محدودیت و دسترسی ها فراهم کنیم.

نمونه پروژه های ویپ و سانترال ژرفانگر اطمینان:

  • مجموعه شرکت های فرش مشهد اردهال

  • مجموعه شرکت های فرش نگین مشهد هلال

  • شرکت صنعت ابریشم بافت

  • دانشگاه فدک کاشان

  • شرکت قطعات خودرو کویر سامیار

  • شرکت ریسندگی آراد

  • شرکت زرریسان کویر کاشان

  • شرکت زرریسان امیرکبیر کاشان

  • شرکت کامپکت و تکمیل پارچه زرشکی

  • شرکت شمشاد نوش

  • شرکت دستمال کاغذی ساپلکس

  • شرکت ایران گلاب

  • شرکت نیروگاهی سولار سندروس

  • شرکت بازرگانی کتابچی

  • بازرگانی فرش میلان

  • شرکت فرش کاخ

  • شرکت فرش سپاس نور

  • بازرگانی هایدسان

  • شرکت سبز نوش کویر

  • شرکت رزگاز

  • شرکت فرش جهان آرا

  • و...

 

برند های معتبر ویپ و تلفن سانترال:

  1. پاناسونیک

  2. پلیکام Polycom

  3. یالینک یا همان یلینک (Yealink)

  4.  کلیپکام Clipcomm

  5. نیوراک Newrock

  6.  سیسکو Cisco 

  7. زایکو

  8. گرنداستریم

  9. Nec

  10. الستیکس

  11. استریسک

تجهیزاتی که برای راه اندازی لازم است:

  • بستر ارتباطی کابلی و یا بیسیم بسته به نوع سلوشن و تجهیزات

  • مرکز تماس یا pbx یا سرور ویپ

  • پست های مخابراتی

  • تلفن ها

هزینه هایی که برای راه اندازی سیستم ویپ نیاز است:

این هزینه ها شامل:

  • خرید تجهیزات سخت افزاری مرکزی

  • کارت های مورد نیاز 

  • لایسنس ها در صورت نیاز 

  • سیم و کابل و تجهیزات پسیو و اکتیو برای فراهم نمودن بستر ارتباطی

  • گوشی های تلفن

  • اجرا و راه اندازی

  • و در بعضی موارد پشتیبانی و نگه داری

  •  

دیدگاه خود را ثبت نمایید